poniedziałek, kwietnia 19, 2010

Minimalizm w mikro skali

Mój artykuł ukazał się dziś na www.pb.info.pl
Zachęcam do przeczytania:


Biżuteria artystyczna to szereg przenikających się twórczych poszukiwań. Traktowana jako dziedzina sztuki może mieć niezliczoną ilość wcieleń. Podlega tym samym regułom co sztuka, gdyż pewne tendencje pojawiają się, a inne zanikają. Po pewnym okresie eklektyzmu przychodzi czas na wyciszenie. To właśnie wzory minimalistyczne są oszczędną odpowiedzią na ekspresyjną formę wyrazu artystycznego.


Andrzej Bandkowski



Biżuteria autorska spod znaku minimalizmu wyraża się w redukcji formy, eliminacji ekspresji i dekoracyjności oraz w surowych abstrakcyjno-geometrycznych kształtach. Na ogół jest to biżuteria bardzo prosta, która wywołuje w odbiorcy poczucie sterylności, kontemplacji i ciszy.

Marcin Zaremski

  


Marcin Zaremski

Pierwotne kryteria tego nurtu pochodzącego z Ameryki zawierały się w paru głównych zasadach, z których najważniejsze były trójwymiarowość obiektu, seryjność i użycie przemysłowych materiałów. Biżuteria ta wielokrotnie tchnie zabawą z przestrzenią oraz efektami wizualnymi. Tendencje minimalistyczne pojawiały się za granicą w latach 60., u nas natomiast można dostrzec jedynie jej echa. Warto wspomnieć klasyków światowej sławy: Michael Becker, Fritz Maierhofer, Helfried Kodré. Omawiając ,,biżuteryjny” minimalizm nie można również zapomnieć o szkole padewskiej.

Tomasz Jagiełło-Piwoszczuk

Tomasz Jagiełło-Piwoszczuk
Jak zatem tendencje minimalistyczne wyglądają na naszym podwórku? Chociaż w polskiej biżuterii kierunek jako taki nie istniał, w latach 70. i 80. powstały prace w tym duchu. Bez ozdobników, nawiązujące do tradycji konstruktywizmu. To głównie biżuteria surowa w formie, która zdecydowanie łamała kanony panujące w świecie złotnictwa artystycznego. Między innymi taką biżuterię tworzyli i nadal tworzą Marcin Zaremski i Andrzej Bandkowski. Ukształtowały się wówczas artystyczne osobowości o wyraźnych minimalistycznych cechach: Jarosław Westermark, Tomasz Jagiełło-Piwoszczuk, czy polski duet złotniczy: Joanna i Tadeusz Jaworscy.


Joanna i Tadeusz Jaworscy
Tendencja ta pojawia się również w biżuterii projektantów młodszego pokolenia, którzy celowo ,,obdzierają” swoje prace z ozdobników skupiając się na ich konstrukcji. Tworzą oni zgodnie z ponadczasowym hasłem „forma podąża za funkcją”. W tym wypadku biżuteria zaczyna wkraczać we ,,wzornicze” myślenie. Przykładem może być twórczość projektantów: Radosława Szweda, Mikołaja Mayzela oraz Piotra Małysza.


Radosław Szwed



Radosław Szwed


Gabriela Chmielarz
Fot.: Archiwum autorów
W zapowiedzi praca Tomasza Jagiełło-Piwoszczuka