niedziela, lutego 06, 2011

Coś w środku / Something inside

Twórcy biżuterii poszukują najróżniejszych inspiracji. Bywa, że stają się nimi sekretne pudełeczka, intrygujące skrzyneczki, nierzadko również klatki dla ptaków. Jedne kojarzą nam się z dziecięcą zabawą, inne z magicznymi sztuczkami. Sama klatka stała się rozpoznawalnym symbolem nawiązującym m.in. do utraty wolności, ale również do ukrytego piękna.




Agata Friedman



Niezwykle liryczna praca Agaty Friedman zatytułowana "Klatka", to ażurowa forma wykonana ze srebra, skrywająca w środku maleńkiego ptaszka. Subtelny wyraz naszyjnika podkreślony tutaj został przez delikatny łańcuszek.





Allison Wells
Inną artystką, która nawiązuje do tego motywu jest Allison Wells (Kanada). Oferuje ona nam nie tylko biżuterię, ale i… zabawę. Otóż jej interaktywne dwu- i trójwymiarowe klatki stwarzają możliwość przywrócenia wolności zwierzęciu. Takie aktywne uczestnictwo uwrażliwia na przyrodę oraz zachęca do zmiany ustalonego z góry ,,scenariusza”. Zestaw składa się z klatki oraz z paru brosz w kształcie uciekających ptaków.



Michiel Cornelissen
Happy Bird
Oryginalną propozycję stanowią naszyjniki i kolczyki z serii "Happy Bird" projektanta Michiel’a Cornelissen’a (Holandia). Biżuteria ta wykonana została dzięki nowoczesnej technologii druku 3D – metodzie, która pozwoliła na równoczesne powstanie ptaszka i klatki, bez konieczności montowania mniejszych elementów.




Walka Studio
Los pájaros cantan en pajarístico, pero los escuchamos en español (Chile get out from the cage!)
Fot. Claudia Betancourt, Ricardo Pulgar

Kolejną nietypową propozycją na przedstawienie uwięzionego ptaszka w klatce, jest praca artystycznej formacji Walka Studio (Chile), zatytułowana "Los pájaros cantan en pajarístico, pero los escuchamos en español (Chile get out from the cage!)". Jak sam tytuł wskazuje, biżuteria ta posiada głębsze dno i wyraźne nawiązania polityczne. Naszyjnik wykonany jest ze złoconego brązu, lapis lazuli oraz gwiżdżącego kanarka z tworzywa sztucznego.



Marcin Młynarczyk

Ciekawym przykładem biżuterii nawiązującej do klatki jest komplet Marcina Młynarczyka. Uwięził on w przestrzennych, srebrnych konstrukcjach, muszle paua przywiezione z Nowej Zelandii. Poza pięknym kolorem, komplet skrywa jeszcze jedną niespodziankę, mianowicie nawet najdelikatniejszy ruch powoduje postukiwanie zaczepionej w środku muszelki.



Eelco Veenman
Cage-ring

Inną interpretacją tego motywu może być srebrny pierścień "Cage-ring" Eelco Veenman’a (Holandia). Odwołuje się on do klatki, ale również do charakterystycznego stylu tego projektanta, który od wielu lat wykorzystuje do tworzenia biżuterii podobne moduły o ,,poduszkowatych” kształtach.



Arek Wolski
Naszyjnik autorstwa Arka Wolskiego przywołuje skojarzenia z ukrytym skarbem. Lekka i przestrzenna ,,klateczka” wykonana z oksydowanego srebra więzi połyskującą cyrkonię. Jest to nowoczesna a zarazem oszczędna i klarowna forma. Biżuteria ta również przyciąga uwagę dzięki intrygującej konstrukcji: kamień w jej wnętrzu porusza się swobodnie.



Hannah Livingston
Fot. Matthew Livingston
Hannah Livingston (Wielka Brytania) tworzy biżuterię, która intryguje mini skrytkami. Podwójne dna, ukryte skarby i inne zabiegi to właśnie urok jej prac. Artystka skupia się na sentymentalnym znaczeniu niektórych przedmiotów. Inspiruje się epoką wiktoriańską, zabawami z dzieciństwa, a także XVIII- i XIX-wiecznymi meblami. Prezentowany pierścień "Casket Ring" wykonany został z oksydowanego srebra, kamieni szlachetnych i papieru florenckiego.
Do tej grupy biżuteryjnych poszukiwań można również zaliczyć otwierane medaliony autorstwa awangardowej artystki Very Siemund (Niemcy). Nawiązując do biżuterii z poprzednich wieków tworzy ona dialog pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością.



Andrea Zatarain
Fot. Mark Johnson
Projektantka Andrea Zatarain (Meksyk) zaproponowała nieco inne rozwiązanie. Wisior jej autorstwa jest pewnym odniesieniem do zarówno do dawnej biżuterii i jej magicznych funkcji, jak również do archaicznego kształtu amfory – naczynia, w którym przechowywano wino lub oliwę, ale także wykorzystywano je przy obrzędach religijnych. Do wykonania przedstawionej amfory zastosowała szklaną emalię oraz metale takie jak srebro i miedź..

Do tej nietuzinkowej biżuterii dodać można również liczne talizmany, sekretniki oraz wszystkie inne otwierane medaliony, które skrywają przed światem swoją tajemniczą zawartość.


Gabriela Chmielarz
fot. materiały prasowe artystów




Mój artykuł dla Wydawnictwa Polska Biżuteria
źródło


My article for Polska Biżuteria (Polish Jewellery Publishing House)
source
 

Brak komentarzy: