środa, maja 25, 2011

Etniczne impulsy / Ethnic impulses

Folklor fascynuje wielu artystów, w tym także projektantów mody i biżuterii. Kreatorzy nawiązują do motywów ludowych oraz do typowych technik i materiałów, które w ich rękach zmieniają się w prawdziwe cuda. Biżuteria taka może być wykonana z trwałych lub mniej trwałych tworzyw, wyszukanych haftów, skomplikowanych kombinacji nici, włóczek, filcu oraz naturalnych materiałów.




Eszter Máté
Przykładem biżuterii łączącej w sobie szlachetne metale z materiałami „miękkimi” może być kolekcja biżuterii Eszter Máté (Węgry). Projektantka ta tworzy oryginalną, a zarazem  nowoczesną biżuterię. Łącząc srebro z nićmi i filcem, odnajduje przyjemność w tworzeniu różnych, zaskakujących kombinacji kolorystycznych.





Piotr Przasnyski Sfera


Równie ciekawa jest kolekcja biżuterii autorstwa Piotra Przasnyskiego zatytułowana "Sfera", nawiązująca do kosmosu. Pierścień i bransoleta mają surowy i etniczny charakter ręcznych wyrobów sztuki ludowej. Zestaw ten wykonany został ze srebra i konopi, która tworzy tutaj główny element konstrukcyjny.
Nawiązania do ludowego rękodzieła można odnaleźć również w pracach Toril Bjorg (Norwegia). Technika wykorzystana przez tę artystkę odnosi się do splotów stosowanych w wiklinowych koszach.



Machteld van Joolingen Choker with hands z kolekcji Cledinge


Machteld van Joolingen Choker with hands z kolekcji Cledinge

Bywa, iż biżuteria wkracza w sferę ubrania, naśladuje ją bądź zastępuje. Specyficzny folklorystyczny miszmasz można dostrzec w kolekcji "Cledinge" Machteld van Joolingen (Holandia). Biżuteria jej autorstwa zawiera elementy inspirowane różnymi narodowościami, kulturami i rytuałami, jak i fragmenty otaczającej nas współczesności. W pracach tej artystki możemy odnaleźć motywy ludowe oraz symbole religijne tworzące finezyjne układanki. Pierwszy naszyjnik składa się m.in. z marokańskiej tkaniny, celtyckich znaków, guzików i gazety. Drugi naszyjnik natomiast zawiera niesłychanie bogatą mieszankę wątków i symboli.


Małgorzata Kalińska z kolekcji Biała biżuteria – Panny młode

Artyści czerpią inspiracje także z ręcznie wykonanych haftów i koronek. Mogą one przybierać najrozmaitsze ornamentalne formy. O tym właśnie przypominają nam „utkane” misternie prace Małgorzaty Kalińskiej z kolekcji "Biała biżuteria – Panny młode". Te delikatne i subtelne ozdoby nie tylko urzekają pięknem, ale i stanowią symbol czystości.



Izabela Błądzińska Kogutki

Biżuteria o etnicznych inspiracjach może najróżniejsze formy. Izabela Błądzińska zaproponowała niezwykle urocze "Kogutki". Bransoleta jej autorstwa wykonana została ze srebrnej blaszki przypominającej ludową wycinankę z papieru.


Tomasz Żyłka

Ludowe wycinanki stanowią również główną inspiracje dla kolekcji biżuterii autorstwa Tomasza Żyłki. Wzorzyste i wielokolorowe elementy brosz, kolczyków, bransolet oraz innych ozdób doskonale oddają klimat polskiego folkloru.



Gravika Gotik

Bardzo oryginalną pracę opartą na tradycyjnych wzorach malowanych na ceramice stworzyła Gravika. Naszyjnik jej autorstwa został zatytułowany "Gotik". Czarny, odznaczający się na jasnym tle ornament nadaje tej biżuterii niezwykle graficzny efekt.



Kacper Schiffers

Do folklorystycznych inspiracji można również zaliczyć kolekcje Kacpra Schiffersa. Stworzył on naszyjniki w kilku wersjach kolorystycznych. Wykonane zostały one z drewnianych kul owiniętych oryginalnymi chustami zakopiańskimi, pomiędzy którymi znajdują się ornamentalne elementy. Zaletami tychże ozdób są nie tylko żywe kolory ale również proste i wygodne zapięcie – tzn. wiązanie.


Lara Egaree

Do tradycyjnej biżuterii sięgającej do motywów etnicznych należy także ta wykonywana w technice sutaszu. Ręcznie wyszywane ozdoby pulsują mnóstwem kolorów. Podstawę stanowi skóra, na której znajdują się haftowane kolorowymi nićmi elementy, jak i przeróżne koraliki, kamienie i kryształy Swarovskiego. Dzięki niezwykle pracochłonnej technice powstaje skomplikowana, oryginalna i ludowa w odbiorze biżuteria.


Prezentowane tutaj projekty są jedynie dowodem na to, iż sztuka ludowa poprzez swoje bogactwo stylów i wzorów regionalnych może dostarczyć nieograniczoną ilość intelektualnych oraz artystycznych bodźców.

Gabriela Chmielarz



Mój artykuł dla Wydawnictwa Polska Biżuteria
źródło


My article for Polska Biżuteria (Polish Jewellery Publishing House)
source
  
  

Brak komentarzy: