niedziela, września 06, 2009

SERCA na różne sposoby

Mette Klarskov Larsen


A RED HEART CAN'T BE WRONG?
W świecie biżuterii artystycznej dostrzec można różne podejście do popularnych symboli i stereotypów. Pewne motywy są szczególnie eksploatowane, jak np. serce. Pozornie ,,wyświechtany" symbol może zyskać nowe konotacje poprzez nietypowe i zaskakujące skojarzenia. Dla niektórych serce może być jedynie stylizowanym kształtem oznaczającym seksualność, bądź miłość. Bywa i tak, że jest on bodźcem do rozważań na temat życia i śmierci, religii czy cierpienia.





Otto Kuenzli: Heart 1985
Niemiecki artysta tworzy biżuterię wpisująca się w nurt konceptualny, jego prace są przewrotne i pobudzające do myślenia. Stara się burzyć stereotypy tworząc wieloznaczną grę skojarzeń. Obfite czerwone serce tworzące brosze nie jest tutaj symbolem miłości. Artysta poprzez komentarz pozbawia pracę wszelkiej poetyki, czy ,,magii". Mówi, ze czerwony kolor to jedynie efekt użycia sprayu BMW o nazwie ,,coral", a kształt może być odwróconym ,,tyłkiem" samego artysty.
Felieke van der Leest: Spermheart 1996
Artystka znana jest z wykorzystywania mieszanych technik i zabawnych połączeń. Serce-plemnik wyraża inny aspekt tego motywu, gdyż łączy w sobie symbol miłości romantycznej z fizyczną. Taka kombinacja, choć wydaję się naiwna, w rzeczywistości ma wielką siłę wyrazu.
Els Vansteelandt: Heart 2004
Artystka światowej sławy pochodząca z Belgii. Nigdy nie tworzy mając przemyślaną wizję końcową. Mówi, że tworzy spontanicznie inspirując się wszystkim co ją otacza. Wykształciła swój własny styl, gdzie stosuje przestrzenne symetryczne elementy. Częstokroć nadaje obiektom liryczne nazwy. Serce w jej wydaniu kojarzy się z jakąś prostą strukturą organiczną, np. z nasionem. Co ciekawe, proweniencja kształtu serca prawdopodobnie wywodzi się właśnie z kształtu pewnego nasiona.
Peter Bauhuis 1998
Ten niemiecki artysta stworzył innowacyjną technikę ,,złotej pianki". Filigranowa faktura jak i subtelny efekt kolorystyczny powstają podczas procesu odlewania. W rezultacie powstaje biżuteria, która wygląda niemalże jak twór przyrody, a nie jak dzieło człowieka. To niesamowicie lekkie i delikatne serce jest kolejną propozycją na ukazanie kruchej i ulotnej natury uczuć i całej emocjonalnej konstrukcji człowieka.
Peter Bauhuis: Hearts 2001-2003
Późniejsza praca tego same artysty przedstawia serce stylizowane na kształt kamienia. Brosza wykonana zupełnie inną techniką podkreśla odmienny aspekt tego samego symbolu. Jest jakby przeciwwagą do wcześniejszej pracy. Eteryczne i delikatne serce zamienia się w ciężka materię. Możliwe, iż motyw serca widziany jest tutaj jako chłodne ,,serce z kamienia".
Marty Miguel Martinez-Soria Marty Miguel Martinez-Soria: Heart-womb ,,La distantia entre dos suenos"
Hiszpańska artystka stawia serce w kontekście innego organu wewnętrznego, czyli kobiecego łona. Praca zawiera głębokie rozważania na temat kobiecości i można rzec, że mieści się ona w nurcie biżuterii feministycznej. Naszyjnik wyraża symboliczny dystans-połączenie pomiędzy kobiecym sercem i łonem, teraźniejszością, a przeszłością, jednostką i rodziną, oraz rozbieżnymi burzliwymi uczuciami.
Nanna Melland
Norweska artystka, kierująca się w twórczości przede wszystkim konceptem. Porusza w swoich pracach problematykę egzystencjalną. Mówi o istnieniu, przemijaniu, bólu i cierpieniu. Jej prace są drastyczne, a zarazem głębokie, gdyż nawiązują do filozoficznej (dualistycznej wizji świata). Wykonując biżuterię odlewa części serca świni, innym razem używa prawdziwego serca. Traktuje serce jako kluczowy organ mający ogromne znaczenie dla życia i śmierci.
Lorena Lazard: Mexico City Survival Vest
Artystka pochodząca z Meksyku, z drugiego pokolenia żydowskich emigrantów. Wyrastała wśród ogromnej ilości symboli i obrazów. Tworzy prace z połączenia tradycyjnych wizerunków, oraz wyobrażeń meksykańskiej kultury, oblekając je we współczesne formy. Stara się zbudować kładkę pomiędzy przeszłością i teraźniejszością, oraz sacrum i profanum. Kwestionuje istnienie poprzez akcentowanie przeciwieństw. Wybrała motyw serca, gdyż odnosi się on do praw rządzących całym istnieniem; życiem i śmiercią, bytem i niebytem, miłością i nienawiścią, dobrem i złem, szczęściem i smutkiem, namiętnością i utrapieniem, wiarą i jej brakiem.

Brak komentarzy: